05 veljače, 2012

Fritule


Vrijeme je maškara, vrijeme fritula. Kod mene doma nikada nisu prošle niti jedne maškare bez fritula. Maškare počinju od Tri kralja do prije Korizme i tada se priređuju maškarane povorke, maskirani  plesovi. U Hrvatskoj je najpoznatiji naš Riječki karneval u kojem svake godine prisustvuje sve više maškara, ne samo iz Hrvatske već i iz susjednih nam zemalja. Prošle godine je na Karnevalu sudjelovalo 9000 maškara. Ja najviše volim dječju povorku. Tada možemo vidjeti rijeku mališana kako u raznovrsnim šarenim kostimima veselo uz ples preplave riječki Korzo.

To je naša tradicija koju prenosimo na mališane i gušt je vidjeti koliko oni isto uživaju u tome i nadam se da će i oni tu tradiciju prenjeti na svoju djecu. Moja nona  je radila fritule cijelo moje djetinjstvo i mislim da su fritule prva slastica koju sam naučila raditi.  Mi smo se kao klinci dok sam živjela u Lovranu znali maškarat i išli bi po kućama. Zvonili bi na vrata, ljudi bi nam sa veseljem otvarali a tada bi mi nešto otplesali i otpjevali i dobili bi jaja, naranče, bombone a ponekada i koju kunu. Na kraju bi to sve lijepo podijelili i vratili se svojim kućama. Sjećam se da smo zbilja znali skupiti puno toga, znam da smo imali pune košare i to nam je bio gušt. Nažalost danas to više nije običaj i ako nam netko od današnjih klinaca pozvoni maškaran na vrata em što vam neće ništa otpjevati ili sl. već ga niti neće oduševiti nekoliko jaja ili koja naranča. 
Ali ostaje nam naš karneval i naravno uvijek prefine fritulice.Ne znam nikoga tko ne uživa u fritulama, svatko ima neki svoj recept. Netko ih radi sa kvascem, naribanim jabukama i grožđicama, netko sa krumpirom, postoje Istarske i Dalmatinske, a ja ih radim sa jogurtom nažalost bez grožđica jer mi ih Lara ne voli. Dok je moja Lara išla u vrtić znala sam ih pripremiti i to 3 doze, rano ujutro bih se probudila i pekla ih kako bi razveselila dječicu. Ima li što lijepše od toga? Oni bi se petkom maskirali i počastili fritulicama. Ovo je zbilja jednostavan i brz recept nadam se da ćete ga isprobati i uživati.. Naravno uvijek se možete maskirati , pozvati sebi prijatelje i isprobati fritule. A ako se volite zabavljati, volite maškare i ples a niste iz Rijeke preporučam vam da posjetite naš Riječki karneval.


Napisati ću vam sastojke za jednu dozu ja većinom napravim duplu dozu, vi ćete sami vidjeti koja količina vam je potrebna.


SASTOJCI:
- 1 jaje
- 1 jogurt (tekući ili čvrsti svejedno, ja stavljam tekući jer ga uvijek imam kod kuće i ako imam u boci stavim  cca 2dcl)
- prstohvat soli
- šećera po želji (4-5 žlica na duplu dozu)
- 1/2 praška za pecivo
- vanilin šećer
- 12 žlica brašna (kada izmiješate ako fali dodajte još koju žlicu ipak malo varira zbog veličine jaja i jogurta)
- naribana korica limuna
- malo rakije ili ruma
- grožđice , može i naribana jabuka


Sve sastojke izmješajte mikserom. Možete i kuhačom kao moja nonica.
U jednu manju padelu (lonac) ulijte poprilični količinu ulja jer one zbilja trebaju plivati u ulju. Ulje zagrijete na srednjoj vatri te kada je dovoljno toplo žlicom grabite tijesto i polako umačite u ulje. Nemojte prenatrpati padelu jer se samim time ulje hladi a i nije dobro da je fritulicama pretijesno.

 

Kada ste stavili u ulje dovoljno fritulica, padelu uzmite za ručke i lagano je protresite ( pazite da se na opečete) tada ćete vidjeti kako će se one lijepo napuhati. Pecite i na srednjoj vatri, vatra ne smije biti niti prejaka niti preslaba. Ako vam se čini da je vatra prejaka slobodno padelu na kratko maknite sa vatre da se malo ohladi pa ju kasnije vratite. Kada dobiju smečkasto - zletnu boju gotove su. Sa onom velikom žlicom na rupice (ne znam kakao se zove) izvadite ih najbolje na papirnate ručnike da puste višak ulja. Kada su pečene pospite po njima šećer u prahu.

Broj komentara: 12:

  1. I mi ih jako volimo i obožavamo ali isto bez grožđica.

    OdgovoriIzbriši
  2. Sa fritulama sam se upoznala na blogovima i sve se spremam da ih napravim ali kada dođu gosti da ih ne bi sama pojela, a kad dođu onda nije red da fotkem, pa tako u krug nikako da se svrtim i da ih napravim.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Nadam se da ćeš ih uspjeti napraviti i ako treba sve ih pojesti sama!

      Izbriši
  3. Sramota me je, ali ja ih jos nisam probala. Toliko slusam o njima, a nikako da isprobam neki recept.
    Rijecki karneval gostuje kod nas u Pancevu, na nasem zaista malom karnevalu (nimalo tako velikom i lepom kao sto je vas) i sve nas oduseve. Kad malo bolje razmislim, mislim da je to jedini zaista veliki karneval koji kod nas gostuje... :)
    I mi smo kao klinci isli u maskare iako sam ja sa Korduna. Ovde u Srbiji postoji obicaj da deca idu za Badnje vece od kuce do kuce, ali to vise ne lici na lep obicaj. Kao sto si i sama primetila, vise nista ne pevaju, a svako dete ima svoju korp-icu i jos se otimaju za nekoliko oraha... Mene to vise rastuzi nego razveseli...

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Baš mi je divno čuti i o običajima kod vas. I mene nažalost takve stvari rastuže ali i današnja djeca imaju neke svoje čari koje me sa druge strane ipak razvesele. A fritule isprobaj prvom prilikom.

      Izbriši
  4. Divan post i prica o obicajima i fritulama. Krasne su.

    OdgovoriIzbriši
  5. predivne su! :)
    krema je dovoljno čvrsta, ne brini :)

    OdgovoriIzbriši
  6. fantasticne su, stalno ih pravim

    OdgovoriIzbriši